Bila boss anda ‘panas baran’

an-angry-man

Bagaimana anda menghadapi boss anda yang setiap kali asyik nak marah sahaja? Di mana-mana tempat kerja pun, sama ada di pejabat kerajaan atau pun di syarikat swasta, anda pasti akan bertemu dengan beberapa pegawai atau boss yang asyik nak baran sahaja memanjang. Jenis boss yang baran pula ada bermacam-macam barannya.

 

1. ) Boss yang baran yang suka mengungkit kerja yang kita buat atau pun jika dia tak ada, kita yang susah.

Boss begini biasanya pada mulanya dia yang suruh kita buat kerja sebegitu, tetapi apabila selesai dan dia tidak berpuas hati, dia akan mengungkit-ngungkit kerja kita yang sebelum ini.

 

2.) Ada jenis boss apabila dia dah marah, handphone dia sendiri pun dia sanggup hentak kat meja atau baling ke dinding. Dia sanggup beli handphone baru asal dapat melepaskan kemarahan kepada kita. Tapi handphone yang murah le dia baling, handphone mahal tengok keadaan. Kalau gajinya RM 100,000 sebulan dia tak heran kalau handphone yang dia baling tu SAMSUNG GALAXY S4.

 

3.) Ada jenis boss pula, dia tak de le baran sangat pun, tapi mulutnya akan membebel dari pagi sampai ke petang.. kerana tidak berpuas hati dengan prestasi kerja kita.

 

4.) Ada jenis boss dia suka lemparkan barang ke arah kita sampai jatuh ‘kemaluan’ kita di khayalak ramai.

 

5.) Ada juga jenis boss yang marah sangat, sampai dia pegang kolar baju kita tu… macam nak gaduh ala samseng!

 

6.) Ada juga jenis boss bila dah marah, dia ceritakan pula buruknya kita ini kat department lain…

 

Saya pasti jika anda mempunyai boss yang terlalu garang dan baran ini ada salah satu situasi seperti di atas..

Tetapi harus diingat, boss juga termaktub di dalam perlembagaan dan undang-undang syarikat, serta undang-undang pekerjaan. Jika didapati dia tidak beretika, kita sebenarnya boleh membuat aduan kepada HR dan juga terus pergi ke pejabat buruh. Contohnya jika ada boss yang menyentuh dan cuba membuat anda cedera, boss itu kemungkinan boleh dibuang kerja…

 

Jadi boss janganlah terlalu garang, takut sendiri yang hilang kerja nanti.