Kenapa nama band ni Nirvana? Huh!!!!

“Kenapa nama band ni Nirvana? Macam gampang je bunyik?” kata salah seorang peminat muzik inde…

“Main tak macam Nirvana pun?, main lagu jiwang anjing je…?”, kata salah seorang lagi otai alternatif.

“Band dari Indon memang semua tak ada identiti sendiri…., suka sangat meniru… sampai nama Nirvana pun dah jadi brandname dia. Aku tak boleh terima band Indon bangsat ni guna nama Nirvana”, marah seorang lagi otai muzik yang tinggal di Jalan Durian, Kota Masai.

 

Sama ada kita terima atau tidak, nama Nirvana sudah pun digunakan oleh kumpulan muzik dari Indonesia dan bagi tidak mengelirukan orang ramai atau persamaan dengan sebuah band yang dah lama berkubur dari U.S.A tu…. kumpulan muzik ini menambah perkataan ‘Band’ dan nama Nirvana itu diubah kepada Nirwana. Maka wujudlah Nirwana Band yang mewarnai muzik di Indonesia dan juga di Malaysia.

 

Tetapi kalau otai alternatif, siang-siang lagi dah bakar gambar Nirwana Band ni… siap bakar CD lagi sebab kata mereka, lagu Nirwana Band ni macam sampah! Kejadian ini benar-benar berlaku di Pasir Gudang apabila ada seorang mamat ni menerajang sebuah gerai menjual DVD cetak rompak, kerana tak boleh dengar lagu ‘Cukup-cukup Sudah’  bila dipasangnya lagu ni kat gerai sebelum gerai itu diterajang. Mamat ni dengan tauke gerai ni diangkut terus masuk ke dalam lori polis.

 

Seperti yang kita tahu, pemuzik Indonesia ni selain suka menciplak lagu orang untuk dijadikan lagu mereka, nama kumpulan pun dah macam tak idea, nak letak Nirwana buat apa? Tentu akan menjadi persoalan.. Ni pulak dah tukar ejaan menjadi ‘NIRVANA’… lagi mengelirukan orang!