Mengoptimumkan SEO melalui judul posting

Jika anda mempunyai blog, sudah tentu anda mahukan yang lebih daripada blog tadi, supaya blog anda dikenali dan trafik sentiasa mengalir macam air. Pada asasnya, lebih banyak trafik, lebih banyak peluang anda untuk dikenali, terutamanya pada mereka yang berkecimpung dalam dunia perniagaan, atau yang sememangnya suka menulis.

 

Soalan yang paling asas (basic), bagaimana kita nak mendapatkan pelawat yang ramai untuk posting yang menggunakan platform blogger?

 

Anda kena fahan apa yang dimaksudkan denga SEO (Pengoptimum Enjin Carian). Saya tidak dapat nak bercerita panjang tentang SEO secara mendalam,  Ada dua komponen utama

 

i.) ‘Off Page’ SEO merujuk kepada taktik seperti membangunkan link. Semakin banyak website yang menunjukkan hubungan mereka dengan blog anda, semakin cerahlah trafik anda masuk macam air ke blog anda. Ini adalah cara yang demokratik Google. Google mengoptimumkan segala link yang boleh pergi ke website / blog anda. Yang terpenting sekali, “off-page” inbound adalah teks link (Anchor Teks) yang digunakan untuk menunjuk ke blog anda.

  

Saya berikan contoh, jika anda main dengan Google dengan mencari ‘click here’, apa keputusannya?

 

image

Cuba tengok di atas. Google memaparkan Adobe Reader dan Software QuickTime berada 3 tangga teratas. Kenapa? Sebab melalui link ‘click here’ sebagai Anchor Teks untuk memuat turun dan sebenarnya terlalu banyak website yang membuat link ‘click here’ menuju ke Adobe Reader tadi.

Itulah sebenarnya kekuatan SEO “off page”. Sebagai bloggers, anda tidak mempunyai banyak pilihan selain menulis kandungan yang unik dan berisi, yang boleh membuat dan menghasilkan banyak link ke blog anda selepas itu.


ii.)  "On-page" SEO, anda mempunyai kawalan penuh ke atas seberapa baik anda dioptimumkan untuk Google. Ini termasuk kata kunci dalam tajuk posting anda, tag judul, dengan menggunakan header tag (h1, h2) dan taktik yang lain. Sekarang, mari kita tumpukan pada artikel ini.( tag judul blog. )


Tajuk tag adalah salah satu yang paling (jika ia bukan yang paling) penting "On-page" elemen ke peringkat tertinggi di Google. Search engine seperti Google mempertimbangkan pentingnya setiap kata dalam tajuk dari kiri ke kanan. Jadi idealnya anda ingin judul posting blog anda sepanjang jalan ke kiri dan yang sebenarnya nama blog anda ke kanan. Di bawah ini adalah contoh sempurna tentang bagaimana ini akan terpapar di Google.

 

Blog SEO Judul/ Tajuk
Blogger template secara default tidak datang dengan enjin carian dioptimumkan (SEO) tag judul.  Ertinya, anda tidak memaksimumkan blog anda ke peringkat lebih baik di Google.

Jika anda melihat ada  judul atau tajuk di  Blogger anda, anda akan melihat blogger yang memaparkan nama blog pertama kemudian diikuti dengan judul posting anda. . Untuk hari ini, cuba kita mengoptimumkan On-Page kita menggunakan kod dibawah, supaya Google akan detect blog anda dahulu, bergantung kepada isi kandungan / niche blog.

 

Langkah # 1
Di dashboard Blogger Anda, pergi ke "Layout" => "Edit HTML".


Langkah # 2
Pada kod template, lakukan carian untuk ini: <title><data:blog.pageTitle/></title>    Ini biasanya pada 5-10 baris kod dalam template anda dekat bahagian atas.


Langkah # 3
Ganti / tukar kod di atas tadi dengan kod berikut:

<b:if cond='data:blog.pageType == &quot;index&quot;'>
<title><data:blog.title/></title>
<b:else/>
<title><data:blog.pageName/> | <data:blog.title/></title>
</b:if>

Langkah # 4
Simpan template anda dan kembali ke blog anda. Klik ke setiap posting individu dan melihat pada tajuk halaman.
Semua posting blogger anda sekarang jauh lebih baik dioptimalkan untuk peringkat lebih tinggi di Google. Saya tidak akan menjanjikan anda perbezaan ketara tetapi anda telah mengambil langkah ke arah yang betul. Sekarang anda hanya perlu menulis kandungan posting berkualiti yang unik , yang tinggi sehingga orang yang mencari Google akan mencari blog anda terlebih dahulu!


Selamat mencuba